einde groei aanbiedingen

Einde stijging promotie aanbiedingen

Voor het eerst in de afgelopen vier jaar is het aantal aanbiedingen nagenoeg gelijk aan het aantal van het jaar daarvoor.

Vergelijkingssite Yenom.nl heeft het aantal aanbiedingen van 20 supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Attent, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Supercoop en Vomar) in het afgelopen halfjaar (week 1 t/m 26) vergeleken met de aanbiedingen in dezelfde periode van 2012, 2011 en 2010.

Voor het eerst in de afgelopen vier jaar is het aantal aanbiedingen nagenoeg gelijk aan het aantal van het jaar daarvoor. Was er in zowel 2011 als 2012 nog een groei van 8%, in 2013 is het aantal aanbiedingen gelijk gebleven. Veel supermarkten dalen in promotie aantallen, maar liefst 7 van de 20 supermarkten heeft in 2013 minder promoties dan in 2012. De grootste dalers zijn Jumbo (-36%), Lidl (-26%), Vomar (-15%) en Aldi (-10%) gevolgd door de Poiesz, EMTE en C1000. Opvallend is dat een groot deel van de dalers zoals Jumbo, Lidl, EMTE en C1000 veel televisie reclame maken, wellicht toeval of is het een andere aanpak om de consument binnen te krijgen?

Een supermarkt die ook veel televisie reclame maakt maar wederom aan het stijgen is in het aantal aanbiedingen is de Albert Heijn. Albert Heijn (+22%) valt samen met Deen (+22%) onder de grootste stijgers net als Nettorama (+18%) en Boni (+15%).

aantal aanbiedingen


De supermarkten verschillen naast aantallen ook sterk in kortingsdiepte en aanbiedingsaanbod (A-merk vs Huismerk). Zo is de trend dat aanbiedingen steeds minder diep zijn en er steeds meer huismerken in de aanbieding zijn. Voor een goed beeld zouden deze factoren ook nog meegenomen moeten worden.