zomerbieren

Witbier is nog steeds het zomerbier

Het aantal bier aanbiedingen blijft stijgen, grote strijd om het biertje van de zomer. Naast een explosie rondom Radler is het aantal witbier aanbiedingen verdubbeld.

De zomer is bijna ten einde, een mooi moment om terug te kijken naar de zomerbier aanbiedingen. Yenom heeft de aanbiedingen van de zomerse biertjes van de afgelopen 18 weken (week 17 t/m 34) vergeleken met dezelfde periode van 2012.

Er is een groei van 11% in het aantal bier aanbiedingen bij de onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Boni, C1000, Coop, Dekamarkt, Deen, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Nettorama Plus, Spar en Vomar) ten opzichte van vorig jaar. Deze groei in bier aanbieding komt volledig door de opkomst van de zomerbieren zoals radler, rose, witbier, 0.0% bier en tequila bier.

De diversiteit van merken is sterk gestegen, zo komt Amstel in 2013 binnen op de vierde plek met 12 aanbiedingen. Wiekse blijft beide jaren op de eerste plaats gevolgd door Bavaria en Hoegaarden. Opvallend is dat Grolsch met zomersbiertje Stender weinig is de aanbieding is terwijl merken als Gulpener, Warsteiner en Wittekerk sterg groeien in aantallen.

zomerbier 2012-2013


Het aantal zomerbier aanbiedingen is met 57% gestegen ten opzicht van 2012 en maakt nu 20% uit van alle bier aanbiedingen. Radler is de nieuwste trend betreft zomerbier, echter met een beperkt aantal aanbiedingen. Dit komt wellicht door het grote succes of de piek komt volgend jaar. Voorlopig blijf witbier het meerste in de aanbieding gevolgd door rose bier. Het 0.0% bier stijgt nauwelijks in aantallen.