frisdrank aanbiedingen

Capri-Sun, Robinsons en Wicky blijven stijgen

De temperaturen buiten stijgen, dus Yenom heeft de frisdrank aanbiedingen geanalyseerd van 18 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Vomar) over de afgelopen 15 weken (week 1 t/m 15) en vergeleken met dezelfde periode vorige jaar.

Het aantal frisdrank aanbiedingen is met ruim 13 procent gestegen ten opzichte van 2014 en dit is een trend die ook in eerdere jaren te zien is. Zo waren er in 2013 in dezelfde periode ongeveer 700 frisdrank aanbiedingen in 2015 is dat gestegen naar 906 aanbiedingen, een stijg van bijna 30 procent in 2 jaar tijd.

Goed voor de consument want iedere week zijn er gemiddeld 60 frisdrank aanbiedingen waaruit gekozen kan worden. Vooral de regionale supers stunten veel met frisdranken zo staat Deen met 105 aanbiedingen op 1, gevolgd door Hoogvliet, Coop, Dekamarkt en Jan Linders. Bij alle supermarkten stijgt het aantal frisdrank aanbiedingen met uitzondering van Nettorama (-18%), Poiesz (-8%), Boni (-3%) en Jumbo (-3%).

Zowel in 2014 als in 2015 zorgen de top 15 frisdrank merken te samen voor 58 procent van het aantal frisdrank aanbiedingen. Beide jaren staat Coca-Cola op nummer 1 (zonder Fanta en Sprite), Coca-Cola wordt extra gepromoot want het aantal aanbiedingen is met 74% gestegen t.o.v. vorig jaar. Ook de andere twee Cola merken Pepsi (nr 4) en First Choice (nr 5) komen voor in de top 15 frisdrank merken en hiermee is Cola als drank veruit het meeste in de aanbieding.

Verder is opvallend dat de bij kinderen populaire drankjes Capri-Sun, Robinsons en Wicky ook in de top 15 voorkomen, twee jaar geleden vielen de merken nog onder de nieuwkomers met slechts 10 tot 15 aanbiedingen.

aantal frisdranken merken