Economische crisis treft nu ook de supermarkt branche

Veel bedrijfstakken hadden de laatste tijd al last van de economische crisis, maar nu treft de crisis ook de supermarkt en levensmiddelenbranche. Uit een onderzoek van GfK Panel Services blijkt dat de consument in de maanden maart en april 1.3 procent minder uitgeeft dan in dezelfde maanden vorig jaar.

Ook dagbladen als het Financieel Dagblad „Klant bezuinigt op boodschappen" en de Telegraaf „De klant oriënteert zich breder en bezoekt meer verschillende winkels” gaan in een artikel nader in op deze ontwikkelingen. Dit fenomeen is zeker niet nieuw, want uit eerdere internet polls van actiepagina.nl bleek dat 64% van de mensen het meeste moet bezuinigen op de dagelijkse boodschappen.
De website www.yenom.nl merkt deze toename aan prijsbewuste supermarkt bezoekers aan de stijgende belangstelling voor de website waar bezoekers de aanbiedingen van 13 supermarkten kunnen vergelijken.

grafiek 2009 aantal aanbiedingen

Uit de statistieken van Yenom is te zien dat de supermarkten de laatste 2 maanden steeds meer producten in de aanbieding doen en dat ook de kortingsbedragen en percentages stijgen.

grafiek 2009 kortingsbedrag
De crisis kan dus een positief effect hebben voor de oplettende consument!