Groei aanbiedingen door AGF, non-food en verzorging
- Geschreven door Team - Yenom
Grote stijging in aanbiedingen van 2014, vooral groente en fruit, verzorgingsproducten en non-food aanbiedingen groeien!
Yenom heeft de aanbiedingen van 2013 en 2014 (w1 t/m w52) geanalyseerd per productgroep voor 20 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Attent, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Supercoop, Vomar).
Het totaal aantal aanbiedingen is net als de voorgaande jaren gestegen, in 2014 zijn er 6% meer aanbiedingen dan in 2013. Toch zijn grote verschillen tussen de verschillende productgroepen sommige zijn sterk gestegen maar andere productgroepen laten een daling zien. Zo zijn er in 2014 minder ‘zuivel/kaas’ producten in de aanbieding, een daling van 5%. Maar ook bij ’vleeswaren/salades’ en ‘diepvries’ producten zijn het aantal aanbiedingen gedaald met 4% en 2%.
Productgroepen waar in 2014 extra veel aanbiedingen zijn, zijn: non-food, voorraadkast, verzorgingsproducten en AGF (aardappelen, groente, fruit). Voor de stijging van 7% van de laatste productgroep zou een goede verklaring kunnen zijn de AGF-boycot die in de zomer van 2014 werd ingesteld door Rusland. Zo is het minimale aantal aanbiedingen per week gestegen, in 2013 waren er 33 weken met minder dan 120 AGF aanbiedingen, in 2014 zijn dat nog maar 4 weken. Ook is er een gemiddelde stijging binnen 2014 te zien, terwijl dat er in 2013 een gemiddelde daling binnen het jaar is.
Non-food is steeds meer in opkomst bij supermarkten, voorheen vooral iets van Aldi en Lidl maar nu zie je het bijna bij iedere supermarktketen. Uitschieters naast Aldi en Lidl zijn Albert Heijn, Deen, Dekamarkt, Dirk en Hoogvliet.
Voor de producten uit de categorie voorraadkast wordt de stijging van 9% voornamelijk veroorzaakt door de laatste weken in december. Veel supermarkten hebben in 2014 extra gestunt ten opzicht van 2013 met voorraadkast producten waardoor er een hogere stijging is dan het gemiddelde.
De stijging van 6% bij de verzorgingsproducten wordt veroorzaakt door alle supermarkten, toch zijn er twee uitschieters: Jan Linders en Jumbo.
In 2014 zijn er 16% meer verzorgingsproducten in de aanbieding bij Jan Linders, echter bij de Jumbo is de stijging nog groter. In 2014 zijn er 232% meer verzorgingsproducten in de aanbieding. Ook is de frequentie sterk gestegen, in 2013 zijn er 13 weken zonder verzorgingsaanbiedingen in 2014 zijn dit slecht 2 weken.