groei aanbiedingen

Groei van 7,5% bij januari offensief supers

Na de dure december maand proberen supermarkten klanten te trekken met het jaarlijkse januari offensief. Yenom heeft daarom de januari offensief aanbiedingen van de eerste 3 weken van dit jaar vergelijken met de aanbiedingen van dezelfde periode vorig jaar.

Bij de 16 onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Boni, C1000, Coop, Deen, Deka, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Nettorama, Plus, Poiesz en Vomar) is op het eerste gezicht een daling te zien bij de eerste twee weken. In week 1 van dit jaar waren 9% minder aanbiedingen en in week 2 was er 1% minder aanbiedingen dan in 2013. De daling in week 1 kan een voor de hand liggende reden hebben namelijk dat nieuwjaar laat in de week viel en er veel supers hebben gekozen om pas in de tweede week met het offensief te starten.

Echter als er nader gekeken wordt per supermarkt, valt meteen op dat de Coop dit jaar 54% minder aanbiedingen heeft dan vorig jaar. Het gemiddelde aantal Coop aanbiedingen per week daalt hiermee van 139 naar 65 aanbiedingen en zorgt voor het vertekend beeld over de 3 weken. Als de daling van de Coop buitenspel wordt gelaten is er een groei te zien van 1% in de eerste week en 7% a 8% in de tweede en derde week bij de overige supermarkten.

Per supermarkt zijn er grote verschillen in het aantal aanbiedingen er zijn dalers zoals: Albert Heijn, Jan Linders en Plus en stijgers: Deen, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Nettorama en Vomar. Vorig jaar deed Jumbo nog niet mee, echter dit jaar is de Jumbo met de SuperDeals een nieuwkomer in het januari offensief.

De soorten korting verschillen sterk, veel supermarkten maken gebruik van hele euro prijzen of hele euro's korting zoals Boni, C1000, Coop, Hoogvliet en Plus. Verder blijft de 50% korting via 1+1 Gratis en 2e Gratis populair bij Albert Heijn, EMTE, Jan Linders en Poiesz.