Moederdag minder populair bij de super en slijter!
- Geschreven door Team - Yenom
Moederdag is een feestdag waar veel supermarkten jaarlijks extra op inspelen met aanbiedingen zoals Moederdaggebak, Moederdag boeketten, geschenkverpakkingen en likeurtjes. Ook slijterijketens hebben extra likeuren en bubbels in de aanbiedingen.
Yenom heeft de Moederdag aanbiedingen geanalyseerd bij de 5 grote slijterijketens (Gall & Gall, Dirck III, Mitra, uwTopslijters en de Wereld van Dranken) en 14 supermarkten (AH, Aldi, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, en Vomar). In de week voor Moederdag van 2012, 2013 en dit jaar.
Zowel bij de super als de slijter lijkt Moederdag minder populair te zijn. Zo is er nauwelijks een stijging en soms zelfs een daling in het aantal producten dat in de aanbieding is voor Moederdag. Het traditionele aardbeien gebak voor Moederdag is iets gestegen (1 aanbieding) maar heet minder vaak Moederdag gebak. Dit is ook terug te zien bij andere aanbiedingen, zo komt het woord Moederdag steeds minder voor dit jaar zelfs een daling van -33%.
Ook is er dit jaar wederom een daling in het aantal likeur aanbiedingen, zowel bij slijter als super zijn er minder flessen in de aanbieding. Bij de slijterij een daling van -20% en bij de super een daling van -43%. Deze daling zit vooral in de (blijkbaar) minder populaire likeur merken, want de merken: Baileys, Licor 43, Grand Marnier en Disaronno Amaretto zijn onverminderd vaak in de aanbieding. Stond Licor 43 in 2012 nog op een zevende plaats, vorig jaar stond Licor 43 al op een tweede plek en dit jaar nog maar 1 aanbieding verschil met de nummer 1: Baileys.