diepvries

Regionale supermarkten stunten met diepvries aanbiedingen

In 2014 steeds meer hogere kortingen voor diepvries aanbiedingen, vooral diepvries snacks springen erboven uit!

Yenom heeft de diepvries aanbiedingen over een periode van 13 weken (week 35 t/m 47) vergeleken met de aanbiedingen uit dezelfde periode van 2013. In de analyse zijn de aanbiedingen van 16 supermarkten (Albert Heijn, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Vomar) meegenomen.

In de periode van 13 weken is ten opzichte van 2013 een zeer lichte daling te zien in het aantal aanbiedingen, echter over de rest van het jaar is het aantal aanbiedingen gelijk gebleven. Opvallend is dat vooral regionale supermarkten veel diepvries aanbiedingen hebben. Zo staan dit jaar Nettorama(55x) en Coop(55x) op 1, gevolgd door Deen(53x), Hoogvliet(49x) en Boni(46x). In 2013 waren het dezelfde supermarkten in de top 5 alleen stond Nettorama toen nog op positie 4.

De aanbiedingen binnen diepvries categorie worden voornamelijk beheerst door een aantal grote merken. Bij de snacks hebben Mora en Beckers de meeste aanbiedingen, bij pizza's is dit Dr. Oetker en Wagner en diepvriesvis is het Iglo en Queens. Alleen bij ijs is het assortiment van merken zeer uitgebreid. Naast de grote aantallen aanbiedingen van de marktleiders, zijn er een aantal merken zoals van Dobben, Klaas Puul, Kwekkeboom, Lamb Weston, Perdix die in opkomst zijn maar relatief weinig aanbiedingen hebben.

Er is een grote daling te zien in het aantal kortingsacties, zoals 2e halve prijs, 2+1 Gratis, 2e gratis, 25% Korting. Waren er in 2013 nog 206 aanbiedingen die een kortingsactie hadden, dit jaar is dat aantal gedaald naar 148 aanbiedingen, ofwel een daling van 28%. Opvallend is dat het aantal hoge kortingsacties van 50% korting (1+1 Gratis, 2e Gratis, 50% Korting) gelijk is gebleven en er zelfs 3 kortingsacties zijn met 60% korting.