non-food aanbiedingen

Supermarkten zetten volop in op Non-food aanbiedingen

Al jaren staan de Aldi en Lidl bekend om de Non-food aanbieding die 's ochtends rijen voor de winkel creeren. Dit is echter aan het veranderen want de andere supermarktketens doen volop mee met non-food aanbiedingen zoals bloemen, tuinspullen, gereedschap, electronica, kleding en sportartikelen.

Een computer of gereedschap bij de supermarkt kopen is voor veel mensen al niet meer bijzonder. Supermarkten staan met de prijzenoorlogen en stijgende inkoopprijzen onder druk en zoeken omzet in non-food aanbiedingen. Yenom heeft de non-food aanbiedingen van 18 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvlie, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Vomar) geanalyseerd over de periode van week 1 t/m 42 van 2012 en dezelfde periode van dit jaar.

Over de periode van 42 weken is er een duidelijk daling is het aantal non-food aanbiedingen. In het eerste kwartaal van dit jaar was er nog een lichte stijging van 2%, in kwartaal twee en drie is er een daling van 15% en 13% ten opzichte van 2012.

Als er verder ingezoomd wordt op de winkelketens is er een ander beeld te zien. In 2012 was iedere week meer dan de helft van de non-food aanbiedingen van de Aldi (20%) en Lidl (40%) (blauwe lijn in grafiek). In 2013 is de Lidl sterk gedaald met het aantal aanbiedingen, zelfs sterker dan het gemiddelde. De andere supermarktketens zijn dus gestegen in het aantal non-food aanbiedingen. In kwartaal 1 een stijging van 26%, gevolgd door een stijging van 5% en in kwartaal 3 een stijging van 7%.

non-food aldi lidl 2012-2013


Grote stijgers in non-food promoties zijn: Plus, Jumbo, Hoogvliet en Boni deze zijn soms zelfs verdubbeld in aantal non-food promoties.
Het grote aantal aanbiedingen van de Aldi en Lidl beinvloeden sterk de trend van de non-food aanbiedingen. Er is echter geen daling maar een grote stijging gaande vooral bij traditionele supermarkten.