Toiletpapier: minder merken, meer stunten!
- Geschreven door Team - Yenom
Een typische omfiets aanbieding is toiletpapier, waar dan ook veel mee gestunt wordt bij de supermarkten. Yenom heeft de toiletpapier aanbiedingen van 17 supermarkten (Albert Heijn, Attent, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emte, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Vomar) geanalyseerd over de afgelopen drie jaar. Hiervoor is er gekeken naar de aanbiedingen in de periode week 1 t/m week 38 van dit jaar en vergeleken met dezelfde periode in 2013 en 2014.
Het valt direct op dat het aantal aanbiedingen in 2013 en 2014 nagenoeg (0,8%) gelijk is gebleven en dat er een extreme stijging is in 2015. Is er normaal een stijging van 2-5% per jaar per product type, in 2015 zijn er 20% meer toiletpapier aanbiedingen dan in 2014.
Als er wordt gekeken welke toiletpapier merken dit veroorzaken is er duidelijk te zien dat er een consolidatie heeft plaats gevonden. Van de 13 merken die er in 2013 en 2014 nog in de aanbiedingen waren zijn er in 2015 nog maar 7 merken over. De merken Edet, Nalys/Lotus en Page hebben te samen 90% van de aanbiedingen. Merken als Mola, Pipi, Popla, Scottex zijn niet meer in de aanbieding in 2015. Verder zijn er ook bijna geen huismerk aanbiedingen meer, had voorheen Albert Heijn, Jumbo, Plus, Spar en Lidl nog hun eigen toiletpapier in de aanbieding dit jaar is dat alleen nog het geval bij de Lidl.
Bij de supermarkten Dirk(+107%), Nettorama(+100%), Dekamarkt(+75%) is de stijging het grootst in de afgelopen twee jaar. Vooral regionale supers hebben meer toiletpapier in de aanbieding dan landelijke ketens, zo hebben de Jumbo en de Spar een van de minste aanbiedingen.