Veel BBQ aanbiedingen bij de regionale super
- Geschreven door Team - Yenom
Het barbecue seizoen is volop in gang en Yenom heeft de barbecue aanbiedingen in week 12 t/m 24 van 2015 vergelijken met de aanbiedingen in dezelfde periode van vorig jaar. Hierbij is gekeken naar alle saus-, vlees- en non-food aanbiedingen waarbij het woord 'BBQ' of 'barbecue' voor kwam in de aanbiedingsnaam.
Bij de 18 onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar en Vomar) is er een sterke daling van 7% in het aantal aanbiedingen. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door minder non-food aanbiedingen zoals barbecue gereedschap en wegwerp barbecue’s. Toch is het aantal non-food barbecue aanbiedingen fors, met 32 aanbiedingen goed voor een 35% van het totaal.
In 2014 waren er een aantal supermarkt namelijk Vomar, Hoogvliet en Lidl die er bovenuit sprongen met het aantal aanbiedingen, dit werd vooral veroorzaakt door veel non-food aanbiedingen. Dit jaar zijn de verschillen tussen de supermarktketens minder zoals te zien is in de grafiek.
Inmiddels doen alle supermarkten mee met de barbecue trend, in tegenstelling tot 2013 toen er nog supermarkten (Dekamarkt, Dirk en Spar) waren die in dezelfde weken helemaal geen aanbiedingen hadden met 'BBQ' of 'barbecue'.
De barbecue aanbiedingen hebben dit jaar gemiddeld een lagere korting, was er in 2014 gemiddeld 29% korting op een BBQ product dit jaar is dat gedaald naar 27%. Opvallend is dat het gemiddelde kortingsbedrag wel is gestegen van € 1,57 naar € 1,65. Een duidelijk oorzaak hiervoor is niet gevonden, wel zijn er steeds minder aanbiedingen met een van/voor prijs waardoor het totaal makkelijker beïnvloed wordt.