WK aanbiedingen

WK jaagt promotiemoter verder aan

Nooit eerder stuntten supermarkten met zoveel aanbiedingen tijdens een WK voetbal.

Vergelijkingssite Yenom.nl heeft het aantal aanbiedingen van 20 supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Attent, Boni, C1000, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Supercoop en Vomar) in het afgelopen halfjaar (week 1 t/m 26) vergeleken met de aanbiedingen in dezelfde periode van 2013, 2012 en 2011.

Bovenop de promotiedruk in 2013 steeg het aantal aanbiedingen ook in de eerste helft van dit jaar met 1,3 procent. Na een langzame start van het aantal aanbiedingen in januari en februari nam de hoeveelhied aanbiedingen in de laatste vijf weken fors toe. Opmerkelijk want dit zijn de weken net voor de zomervakantie zonder feestdagen waar traditioneel minder aanbiedingen zijn.

De uitschieters in de laatste weken worden veroorzaakt door ruim 10 supermarkten (AH, Aldi, C1000, Deen, Deka, Dirk, Jan Linders, Lidl, Nettorama, Poiesz) die allemaal meer aanbiedingen hebben dan de jaren ervoor. Voor sommige supers zoals de Nettorama is de stijging te verklaren door een structurele verandering in het aantal promotie. De meest waarschijnlijke reden voor deze stijging is het WK-voetbal. Door het WK gaan mensen later op vakantie en wordt er meer geconsumeerd, supermarkten willen hier blijkbaar op inspringen met extra aanbiedingen.

Toch was er bij het vorige WK in 2010 geen significante stijging aanwezig, ook bij het EK in 2012 is er ook geen sprake van meer aanbiedingen.


aanbiedingen 2011-2014