groei aanbiedingen

Aanbiedingen voor de feestdagen starten eerder

Yenom heeft het aantal aanbiedingen van 18 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar en Vomar) in 2015 (w1 t/m w52) geanalyseerd en vergeleken met de jaren 2014, 2013 en 2012.

Het valt gelijk op dat er wederom in 2015 meer aanbiedingen zijn dan de voorgaande jaren. Er is al jaren een stijging in het aantal aanbiedingen bij supermarkten die blijkbaar nog niet gestopt is. Vooral de feestdagen laten dit duidelijk zien. Waren er in 2012 met Pasen 1597 aanbiedingen, in 2013 is dat gestegen naar 1645 aanbiedingen met het jaar daarop 1714 en in 2015 zijn er 1780 aanbiedingen. Voor Kerst is dezelfde stijging te zien van 1629 aanbiedingen in 2012 naar uiteindelijk 1864 aanbiedingen in 2015. Nieuw is dat er ook een flinke stijging is in het aantal aanbiedingen in de weken rondom de feestdagen zo is de week voor de Paasweek er in 2015 ook al een stijging, en de Kerst aanbiedingen zijn verspreid over twee weken.

De grootste stijger in het aantal aanbiedingen t.o.v. 2014 is Albert Heijn (+27%) gevolgd door Vomar (16%) en Aldi (15%). De enige dalers waren Jumbo (-6%) en Lidl (-4%). Als er per supermarkt gekeken wordt zijn er weinig supers die jaar na jaar het aantal aanbiedingen laten stijgen.
aantal aanbiedingen 2012-2015