Bier krat

Beleving speciaal bier in de huiskamer

De zomer komt er weer aan en Yenom heeft de bier aanbiedingen van 18 supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Attent, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Vomar) over een periode van 13 weken (w9 t/m w21) vergeleken met dezelfde periode van 2015.

Het valt gelijk op dat veel meer bier aanbiedingen zijn geweest dan het jaar daarvoor, ruim 22% meer. Als er gekeken wordt naar de jaren daarvoor is er duidelijk een trend te zien vanaf 2013 waarbij er ieder jaar meer bier aanbiedingen zijn.

De stijging in 2016 wordt deels veroorzaakt door de aanbiedingen die meerdere weken geldig zijn, zo heeft de Nettorama 7 weken lang 8 biermerken in de aanbieding en de Jumbo een bier aanbieding die 4 weken geldig is. Maar zelfs met deze aanbiedingen buiten beschouwing gelaten is er nog steeds een relatief grote stijging.

Door in splitsing te maken in volume bier zoals kratten, tray, vaten en de overige bier aanbiedingen is te zien dat er een enorme groei is in het losse bier en met name de speciaal bieren.

Het aantal volume bier is in aantal aanbiedingen nagenoeg gelijk gebleven maar door de stijging van de overige bier aanbiedingen is het volume bier van 42% in 2015 naar slechts 29% in 2016 van het totaal gegaan.

Bij de speciaal bieren is er een veel ruimer assortiment in de aanbiedingen ten opzicht van 2015, zo hebben vooral Deen en Jan Linders veel biermerken in de aanbieding gedaan die voorheen nog niet voorkwamen zoals: Breugem, de 7 Deugden, Maximus Saison, SNAB, 't IJ, Tongval, Veluwse Schavuyt, Wispe, Zundert.

De beleving van speciaal bieren blijft blijkbaar niet alleen bij events en horeca gelegenheden maar kot steeds vaker in de huiskamer voor.
aantal bier aanbiedingen