paaseieren

Kerst, niet Pasen boost de eieren in de aanbieding!

Pasen is dit jaar extra vroeg in eind maart en Yenom heeft de eieren in de aanbieding geanalyseerd over een periode van 26 weken (week 36 t/m 9) van dit jaar en dezelfde periode vorig jaar. De aanbiedingen van 15 supermarkten (Albert Heijn, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar en Vomar) zijn vergeleken.

Er is een grote stijging van 30% in het aantal eieraanbiedingen, waren er vorig jaar nog maar 66 aanbiedingen dit jaar is dat gestegen tot 85 aanbiedingen. Aangezien Pasen extra vroeg in het jaar valt lijkt de meest logische conclusie dat supermarkten eerder zijn gaan stunten met eieren in de aanbiedingen. Echter de stijging wordt veroorzaakt door de aanbiedingen in de december maand rond de feestdagen. Waren er in 2014 nog maar 5 eieraanbiedingen in december, in 2015 is dat ruim 4 keer zoveel.

De grootste stijger is Albert Heijn die het aantal aanbiedingen verdubbeld, ook heeft AH dit jaar bij alle 12 de aanbiedingen een Multibuy kortingsactie terwijl dat vorig jaar maar bij 1 aanbieding was. Naast Albert Heijn hebben ook Plus, Poiesz en Jan Linders vors meer aanbiedingen. Meer aanbiedingen betekent niet direct dat de consument meer krijgt, eerder het tegendeel. De gemiddelde "voor" prijs is met 15% gestegen terwijl het gemiddelde kortingspercentage gedaald is van 25,97% naar 24,18%. Ofwel de consument is ruim 17% meer gaan betalen voor eieren in de aanbieding, dit is ook terug te zien in de gemiddelde prijs per ei. In 2014-2015 was een ei in de aanbieding gemiddeld 16,23 cent, dit jaar 2015-2016 is de gemiddelde prijs met 17% gestegen naar 19,09 cent per ei. Eier aanbiedingen