Albert Heijn supermarkt

Albert Heijn logoAlbert Heijn is één van de oudste Nederlandse supermarktketens en is in 1887 in Oostzaan opgericht. Albert Heijn is een onderdeel van Koninklijke Ahold NV. Het hoofdkantoor staat in Zaandam, vlak bij het oude Ahold-hoofdkantoor. Op de Zaanse Schans is de nagebouwde kruidenierswinkel uit de tijd van oprichting te zien.

 

In 1952 opende Albert Heijn de eerste zelfbedieningszaak in Nederland. Toen een echte revolutie: de klanten werden niet meer één voor één bediend, maar konden zelf met een mandje langs de schappen. Dergelijke innovativiteit is nog steeds het handelsmerk van AH.
Albert Heijn is een begrip in Nederland met een naamsbekendheid van 99% en wordt in de volksmond ook wel AH of Appie genoemd. Albert Heijn gebruikt deze ingeburgerde term ‘Appie’ nu zelfs voor haar mobiele (iPhone) applicatie.

 

Met zo’n 800 filialen en een marktaandeel van meer dan 30% is AH veruit de grootste supermarktketen in Nederland en tevens marktleider. Albert Heijn heeft verschillende typen supermarkten. Naast de gewone AH vestiging (variërend in grootte afhankelijk van de locatie) zijn er ‘Albert Heijn to go’ (AH to go) en Albert Heijn XL (AH XL). Daarnaast heeft Albert Heijn de eerste en meest complete webwinkel. Dit concept heeft verschillende namen gehad, waaronder Albert.nl, en is nu integraal onderdeel van de marktbenadering.
Een AH to go is een kleine Albert Heijn-vestiging. AH to go's zijn gevestigd op plaatsen waar veel mensen passeren, zoals bijvoorbeeld op stations, op Schiphol, in ziekenhuizen, op bedrijventerreinen en in drukke stadscentra. De winkels voeren een beperkt basisassortiment en hebben veel producten die makkelijk meegenomen kunnen worden (to go).De prijzen van de producten uit de AH to go winkels liggen hoger dan die in de normale Albert Heijn supermarkten.
AH XL-winkels zijn extra grote supermarkten die naast een groot assortiment aan food-producten ook veel non-foodproducten verkopen. Een AH XL beschikt over een eigen parkeergarage of parkeerplaats. Het totale assortiment van een XL supermarkt loopt op tot wel 35.000 artikelen. De 'klassieke' XL-winkels zijn te vinden in Arnhem, Eindhoven, Maastricht en Alkmaar. Momenteel zijn er 30 vestigingen van AH XL in Nederland.

'Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar', dat is de missie van Albert Heijn. Het is eigenlijk precies wat de oprichter van het bedrijf voor ogen had. Naast bijzondere producten en acties, óók een betaalbare winkel zijn voor de alledaagse boodschappen. Naar de consument toe hanteert AH ook wel de slogan ‘Gewoon bij Albert Heijn’.

 

AH heeft alle dagelijkse boodschappen in huis. Alledaagse artikelen als toiletpapier, wasmiddel, luiers en tandpasta, aardappelen, melk en brood. Bij Albert Heijn is de consument verzekerd van een uitstekende kwaliteit voor een betaalbare prijs. Daarnaast verkoopt AH veel bijzondere producten die vaak alleen bij AH, of in een speciaalzaak verkocht worden. Het huismerk AH Excellent biedt een ruime keuze aan bijzondere producten om extra te genieten.

 

Recentelijk heeft Albert Heijn een aantal grote winkels ingericht met complete non-food-afdelingen. De eerste twee winkels die beschikken over zo’n non-food afdeling staan in Muiden en Nijmegen De beide zogeheten XL-vestigingen krijgen 1200 non-foodartikelen onder het Albert Heijn-huismerk in de schappen. Hierbij valt te denken aan kleding, huishoudartikelen en kookgerei. De meeste van deze artikelen zijn nieuw in het assortiment.
AH wil halverwege 2010 in totaal in 46 winkels meer non-food-artikelen gaan aanbieden. Het gaat om alle dertig AH XL-vestigingen en zestien andere grotere winkels.

 

Albert Heijn heeft wekelijkse aanbiedingen die lopen van maandag tot en met zondag. De 'van/voor'- aanbiedingen en bonusaanbiedingen zijn alleen geldig met een AH Bonuskaart. De AH Bonuskaart is gratis op te vragen in elke Albert Heijn-winkel. AH heeft geregeld spectaculaire kortingsacties ‘2 halen, 1 betalen’ en is ook bekend van de ‘Laagste prijs garantie’ en ‘Hamsterweken’ acties’. Daarnaast heeft AH enkele keren per jaar de AH Jokers actie, waarmee de klant zelf kan bepalen op welke producten korting wordt gegeven. Maar misschien is AH nog wel het meest bekend van haar acties waarbij klanten voetbalplaatjes, wuppies, welpies of andere leuke producten krijgen.
AH wordt nog steeds door veel mensen gezien als een ‘dure’ supermarkt. Om dit imago te veranderen ontketende AH enige jaren geleden een ware 'Supermarkt prijzenoorlog'. En door haar acties worden er geregeld nieuwe ‘veldslagen’ gestart.

Voor een overzicht van het actuele aanbod van Albert Heijn bonus aanbiedingen en kortingen, kijk je naar Albert Heijn op Yenom.nl

 

albert heijn winkel

 

Naar de AH website